HFP Finance

Goed voor je Centen

Het nut van een incassobureau bij klantacceptatie

25 augustus 2016 HFP 0 Comments

Als organisatie wil je dat al je openstaande facturen netjes op tijd worden betaald. Dan heb je altijd voldoende werkkapitaal tot je beschikking om alle kosten op korte termijn te kunnen opvangen. Klanten die hun rekeningen niet betalen moet je dus koste wat kost voorkomen door middel van een goed geregeld beleid omtrent klantacceptatie. Zo kan op voorhand al worden vastgesteld of de klant in een later stadium in staat zal zijn om te betalen.

Meten is weten

Wanbetalers kun je op tijd signaleren zolang je beschikt over de juiste informatie. Op basis van deze informatie kun je bijvoorbeeld vaststellen of de persoon kredietwaardig is en hoe groot de kans is dat rekeningen wel of niet betaald zullen worden. Allemaal leuk en aardig, maar als reguliere instantie beschik je doorgaans niet over dit soort informatie. En zelfs al heb je die informatie, hoe moet je ze dan gebruiken? Reden te meer om dit soort risicoanalyses uit te laten voeren door een goed incassobureau. Zij kunnen jou als organisatie adviseren op het gebied van klantacceptatie zodat jij een gezond klantenbestand opbouwt met daarin zo min mogelijk wanbetalers.

De kracht van een incassobureau

Een incassobureau is goed in het uitvoeren van risicoanalyses dankzij haar expertise en omdat zij toegang hebben tot de juiste informatie. Deze informatie bestaat uit een grote database met daarin miljoenen betaalgegevens. Op basis van historie uit deze database kan een incassobureau een voorspelling maken van het betalingsgedrag van een potentiële klant. Als een klant in het verleden bijvoorbeeld betaalachterstanden had bij een bepaalde instantie zal dit opgemerkt worden door het incassobureau en meegenomen worden in de risicoanalyse. Dankzij zulke complete risicoanalyses kun jij als opdrachtgever jouw klantacceptatiebeleid verbeteren en problemen met wanbetalers voorkomen.

Previous Post

Next Post